نجیب پیرانویسه درسال ۱۳۱۸ در یک خانواده فقیر ومسلمان در شهر پاوه به دنیا آمد وهمانند دیگر بچه ها در سن ۷ سالگی به مدرسه رفت وبه تحصیل مشغول شد ودر کلاس ششم ابتدایی به علت فوت پدرمدرسه را رها کرده وسرپرستی خانواده را که ازنظر اقتصادی مشکل داشتند بر عهده گرفت . ومخارج خانواده را از راه کشاورزی تامین می کرد. شهید پیران ویسه فردی بسیار آرام ومومن وبا صفا بود که همواره در نهایت اخلاص ومحبت با فرزندان وآشنایان رفتار می کرد. شهید پیرانویسه قبل از انقلاب توسط رژیم پهلوی به جرم سیاسی دستگیر وبه مدت ۲ سال زندانی شد وبا شجاعت وشهامت خاص خود عوامل رژیم منفور را به مخاطره انداخته واز ایشان وحشت داشتند پس از آزادی از زندان وبخاطر عدم امنیت به کشور عراق رفت اما پس از مدتی توسط ماموران عراقی دستگیر وتحویل مقامات ساواک ایران گردیدوتاآخرین لحظات حکومت رژیم پهلوی درزندان بود وپس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از زندان آزاد و به خاطر عشق وعلاقه ای که به مردم داشت مسئولیت های خطیر را پذیرفت وجزء اولین کسانی بود که به کمیته انقلاب اسلامی پیوست وبه فرماندهی عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاوه منصوب گردید. ودر عملیات های پاوه ، کامیاران ، مریوان و نوسود شرکت داشت.

وصیتنامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم
این جانب نجیب پیران ویسه فرزند محمد مشفق با اعتقاد کامل و ایمانی راسخ به خداوند عز و جل و پیامبرو دین مبین اسلام و اصحاب پاک و اهل بیت رسول خدا ( ص ) و بیعت با امام خمینی کبیر، وصیت نامه خود را چنین می نویسم.
اول از هر حرفی از خدا شاکرم که مرا در این راه قرار داد؛ از خدا شاکرم که مرا در لشکری که برای خدا زنده هستند و برای خدا می میرند قرار داد و تا آخرین قطره ی خون خود در این راه قدم بر می دارم و هیچ گاه هم از فکر و اعتقادی که دارم پشیمان نیستم و نخواهد شد.
زندگی من نشان داده که خدا می ماند و غیر خدا کسی نمی ماند زندگی به من آموخته که دنیا میراث پاکان است و عزت نصیب کسانی است که حق را به ناحق نمی دهند.
*فرزندانم! یادتان نرود که زرق و برق دنیا چیزی نیست جز خوابی کوتاه که زود تمام می شود. فرزندانم! همیشه به یاد خدا باشید و همیشه در راه خدا قدم بردارید؛ زیرا فقط خدا برای انسان می ماند.

  • ملت عزیز و هموطنانم! همیشه پشتیبان این نظام بمانید و از مکر مکاران بر حذر باشید. همیشه پیرو انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی باشید.
  • اینجانب به عنوان فرزند کوچکی از نظام پاک جمهوری اسلامی، هدفم از رفتن به جبهه این بوده است که اولا” خدمتی به اسلام کرده باشم و بعد به فرموده امام لبیک گفته باشم که می فرماید: ” مسئله اصلی جنگ است نه چیز دیگری” من هم تمام مسائل و مشکلات را زیر پا نهادم و با وجود تمام گرفتاری ها، جهت رضای خداوند بزرگ به میدان جهاد آمده ام.
    *در روزگاری که هر انسان آزاده ای می داند که دست آلوده دشمن غاصب به خاک ما وارد شده و با تمام توان خود بر مردم ما ظلم می کند، حضور در عرصه ی جهاد را فریضه ای واجب بر دوش خود می بینم و از خدای بزرگ می خواهم مرا جزو شهدا قرار دهد و جان مرا قربانی دین و ملت و سرزمینم کند.
    یا ستارالعیوب، یا غفار الذنوب، یا کاشف الکروب، اغفرنی ذنوبی کلها بحرمه محمد ( ص ) و آل محمد ( ص ). اللهم ارزقنا توفیق شهاده فی سبیلک.
    آمین یا ارحم الراحمین
    نجیب پیران ویسه